En Ditec-behandling är en process som består av rengöring och försegling. Lacken poleras och rengörs mycket noggrant i flera steg. Därefter läggs en aktivator och en härdare på den rengjorda ytan. Dessa bildar en förening som förseglar lacken porer så att glansen bibehålls under en lång period. I processen förstärks lacken ca: 45% och står därigenom emot fler påfrestningar.
Det finns många olika sorter av lackbehandlingar på marknaden med varierad kvalitet. Ditec är det lackskydd som funnits längst på marknaden och finns representerat på flest orter i landet. Tekniken är väl beprövad och dokumenterat av Statens Provnings- anstalt som ett fungerande lackskydd. Ditec utförs av auktoriserad personal och är, till skillnad från många andra lackskydd, helt fritt från silikon. Silikon kan göra en eventuell omlackering problematisk.
Bilens lack består av små porer som gör den ömtåligare än man tror. Bilen utsätts dagligen för en mängd påfrestningar såsom regn, salt, snö, smuts, nedfall, insekter mekanisk nötning och solljus m.m. Förseglas inte lackens porer antingen med ett lackskydd eller med vax (minst två gånger om året) kommer dessa påfrestningar göra att lacken bryts ner. Ditec-behandlingen gör dessutom att lacken blir mer smutsavvisande, får en hårdare yta, lättare och tvätta samt inte mer behöver vaxas. Bilen blir också blankare än om den inte behandlas.
Vad behandlingen kostar beror på bilens storlek och lackens skick. Är lacken ny eller i gott skick kostar Ditec från ca: 4750:- inkl. moms för de minsta bilarna. Är bilen repig eller på annat sätt påverkad kan det tillkomma något extra. Viss variation kan finnas mellan olika Ditec-centers. Kontakta oss för en exakt prisuppgift!
För att en Ditec-behandling ska få önskad effekt måst lacken vara av bra kvalitet . Bäst är det att konservera nya bilar då lacken är helt oskadad och fri från yttre påverkan. På äldre bilar är lackens skick avgörande och vi vill i regel se bilen först innan vi lämnar besked. En bil som är välskött brukar det inte vara något problem att konservera. Är lacken däremot oxiderad, mycket repig eller sliten rekommenderar vi inte en Ditec-behandling.
Alla lackerade delar behandlas, även dörrfalser och kanterna på motorhuv och bagagelucka. Fälgarna går dock inte att behandla. Bilens fönster, lister och däck fräschas självklart också upp i samband med konserveringen. Medtages originalfärg lägger vi i eventuella stenskott.Hur länge behöver ni bilen? Vi behöver bilen 2 dagar. Lämnar ni den på morgonen dag 1 kan ni hämta den på eftermiddagen dag 2. Detta har att göra med att bilen gås över med många olika medel och själva lackskyddet ska sitta på över natten för bästa resultat.
Nej! Bilen avfettas och tvättas hos oss oavsett hur den ser ut när ni lämnar in den.
Bilen ska inte tvättas på 2 veckor efter utförd behandling. Därefter ska den skötas på samma sätt som alla bilar bör skötas. Handtvätt är att föredra framför maskintvätt då den mekaniska nötningen är mycket större vi borsttvätt. Dock går det bra att använda bortslösa tvättar. Mycket vatten ska användas vid tvätten, gärna en högtryckstvätt. Ett vanligt bilschampo är utmärkt, annars går det lika bra med vanligt diskmedel. Vaxtillsatser i schampot behövs inte, men är inget som skadar behandlingen. Dock ska bilen aldrig vaxas med vanligt vax! Fågelspillning och insekter bör inte sitta kvar för länge då de kan skada lack och behandling.
Nej, det behöver du inte. Lackskyddet håller mycket längre än 18 månader om lacken sköts på ett bra sätt. Top-coat behandlingen kan du då vänta med tills du tycker att den pärlande ytan på lacken börjar försvinna. Dock förlorar du då din garantirätt.
Handtvätt är som sagt att föredra. Maskintvättar med borstar har en tendens att repa lacken, vilket medför att slitaget blir onödigt stort. Detta gäller speciellt om borstarna är slitna på tvätten. Borstlösa tvättar går bra att använda.
Det går bra att använda avfettningsmedel vid sådana fall. Ditec-behandlingen försvinner inte vid användande att avfettningsmedel. Man ska dock inte använda dessa medel regelbundet då de är för starka för att lackskyddets effekt inte ska mattas vid återupprepade nyttjande.
Vi lämnar en 9-årig systemgaranti på bilar som är högst 12 månader gamla. Vi har satt garantigränsen vid 12 månader då slitaget på lacken kan vara påtagligt redan efter 1 år om lacken inte sköts på rätt sätt. Vill man följa garantiprogramet ska man lägga en Top-coat på bilen i 18-månaders intervall under perioden. Då garanterar vi att lacken bibehåller samma glans som när bilen var helt ny .
Top-coat är en återbehandling där man rengör lacken, tar bort smårepor och eventuella beläggningar som kommit på bilen. Man lägger också på ett nytt lager av lackskyddet så att den smutsavvisande ytan förstärks. Priset kan variera mellan olika centers och beroende på hur repig lacken blivit. Ungefärligt ligger priset mellan 30-35% av vad grundbehandlingen kostade. Måste samma center som gjorde grundbehandlingen utföra Top-coaten? Nej, du kan lämna in bilen var du vill bland våra ca: 110 anläggningar.
Behöver någon del av bilen lackeras om lägger vi en ny behandling på den delen. Efter lackeringen bör man vänta 3-4 veckor innan vi behandlar den. Är bilen försäkrad täcker försäkringsbolagen kostnaden om man anmäler att den är Ditec-behandlad på skadeanmälan. Det är bra om ni har skadebrevet från försäkringsbolaget, där de godkänner kompletteringen, med till oss vid återbehandlingen för att undvika merarbete för er och för oss.